Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet
Sponsring

Klagomål

Om du inte är nöjd

Banken har en strävan att alltid arbeta med förbättringar av bankens produker och tjänster. En viktig del i det arbetet är att ta missnöjda kunders klagomål på yttersta allvar. Banken har en särskild policy som behandlar detta och som särskilt påpekar vikten av att aktivt lyssna på en missnöjd kund och snabbt och sakligt utreda vad som hänt. Om banken inte anser sig kunna tillmötesgå ett klagomål har kunden rätt att få ett skriftligt svar med bankens motivering till detta.

Vart vänder du dig

Enklast och snabbast att få rättelse om du anser att ett fel blivit begånget, är att vända dig till ditt kontor eller det kontor som du anser gjort fel. Ofta behandlas olika utredningar med framtagande av material och/eller vad som sagts i samtal med bankens personal. Kontoret har de bästa förutsättningarna att snabbt ta fram sådan utredning och lämna ett svar. Kontakta därför gärna handläggaren på banken eller din kontaktperson på banken om du är missnöjd.

Om du inte är nöjd med det svar du får på kontoret kan ärendet prövas på nytt. Du skall då skriva till bankens Klagomålsansvarige med adress:

Sparbanken Gotland
Klagomålsansvarig, Visbyvägen 35 B
622 54 ROMAKLOSTER

Beskriv vad du tycker blivit fel och vilket kontor du kontaktat i första hand.

Missnöjd med bankens beslut

Om du efter överprövning fortfarande inte anser dig kunna acceptera bankens beslut kan du vända dig till:

Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 STOCKHOLM

Som opartisk och utan kostnad prövar privatpersoners tvister mot näringsidkare.

Läs mer på Allmänna reklamationsnämndens webbplats

Du kan även låta allmän domstol pröva ditt ärende.

Information

Konsumenternas Bank- och finansbyrå är en självständig rådgivningsbyrå som avgiftsfritt lämnar vägledning i konkreta ärenden som avser bank- och värdepappersområdet. Skriv till:

Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Box 24215, 104 51 STOCKHOLM.

Läs mer på Konsumenternas Bank- finansbyrås webbplats

Konsumentvägledare i din kommun lämnar också råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.