Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är vanliga. Tänk på att vi aldrig kontaktar dig och ber om information. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter.
Bedragaren försöker få dig att lämna ut personliga uppgifter via en falsk e-postadress eller via sms, till exempel genom att få dig att klicka på länkar.
Syftet är att locka dig att besöka en webbplats där du ska ”logga in” eller ”uppdatera ditt BankID” , bekräfta dina kortuppgifter eller lämna svarskoder från din bankdosa.
Det kan även vara ett sms där du uppmanas att ringa ett falskt nummer.
Hur går det till?
Oftast försöker bedragarna använda sig av avsändarnamn eller webbadresser som liknar banker eller andra kända företagsnamn. Om du klickar på en länk, kommer du till en sida som liknar din vanliga inloggningssida på banken, eller en sida som ser ut som en sida med ”BankID Support”.
Exempel på vad det kan stå::
"Hej, vi misstänker bedräglig aktivitet på ditt konto. Ring spärrservice på tel: 073*******"
(i samtalet får bedragaren dig att tro att du talar med banken och måste använda din säkerhetsdosa).
Se också dessa exempel.
Telenor varnar för falska sms om röstmeddelande (sakerhetskollen.se)
Polisen varnar för sms från "ditt barn" (sakerhetskollen.se)
Swedbank varnar för pågående smishingkampanj (sakerhetskollen.se)
Så skyddar du dig
- Öppna inte mejl och bifogade filer som du inte förväntat dig att få. Dessa kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare. Klicka inte heller på länkar i sms, eller ring nummer, som verkar misstänkta.
- Lämna aldrig ut personlig eller ekonomisk information - till exempel PIN-kod, lösenord, med mera - via sms, mejl eller på osäkra webbplatser.
- Svara aldrig på falska/misstänkta sms, mejl eller skräpmejl som verkar misstänkta.
Om du fått ett falskt mejl
- Vidarebefordra det till oss på phishing@swedbank.se så kan vi jobba på att stänga ner avsändaradressen. Släng sedan mejlet.
Om du fått ett falskt sms
- Ta en skärmdump på meddelandet och mejla oss på phishing@swedbank.se. Medsänd även numret du fick sms:et från.